streda 7. januára 2015

Nové sliepky s farebnými vajíčkami

                           Farebné škrupiny - zázrak prírody


Stačí si pozrieť encyklopédiu hydiny a s nadšením sa vrhnúť na chovateľov (cez internet). 

Je toľko typov,  je naozaj ťažké si vybrať. Sú rozdelené podľa úžitku - na  nosnice, na mäso, kombinovanú úžitkovosť. 

A takto to potom vyzerá na dvorčeku :


Bolo fantastické sledovať ako malé kuriatka rastú a menia sa na statné sliepky s riadnymi bacuľatými zadkami. Celé leto nám kohút kikiríkal presne  po minúte, ako mi zazvonil budík o 6,00 hod. Dobré, čo? No aj keď sa to zdalo ideálne (lepšie, akoby začal o pol tretej), jeden týždeň budil kohút mňa, druhý týždeň manžela. Totiž keď už si myslím, že kohút prestal kikiríkať, a znova upadnem do meditačnej  chvíľky pred vstávaním, on zakikiríka opäť. A po desiatom raze už nemám nervy,a  vstanem. V hlave mám pocit, že keď zobudil mňa, zobudí aj susedov.
 A tak sa aj stalo. 
Keď raz  v septembri niekto nad ránom ako reakciu na kohúta zakričal" do riti s tebou, už zavri hubu",bolo rozhodnuté. Polievka. A fakt bola dobrá. 
V  čase, keď toto píšem, je december, a zostali nám štyri sliepky. Prečo? Lebo ochoreli. Neboli totiž zaočkované ako sliepky - hybridy nosnice ktoré sa kupujú z fariem. Tam sa o to postarajú. Napríklad očkovanie proti pseudomoru, kokcidióze atd.
Nabudúce si už dám na to pozor keď budem vymýšľať s chovom  menej známych druhov.

Sliepkam mená nedávam, no kohútom (mali sme dvoch) sme dali mená z aktuálne pozeraného rodinného seriálu "Hry o tróny" - amrox bol Hodor, araukana, keďže bol menšieho vzrastu Tyrion. Hodora si svokrovci zobrali na východ a Tyrion skončil v polievke. 

Kropenaté sú amroxky, hnedočervené sú hempšírky a tie bez chvosta sú araukany. Pochádzajú z Chile od indiánov. A tie znášajú zelenkavé vajíčka. Obsahujú menej cholesterolu. Sú to sliepky chované pre veľkonočné vajíčka. Tak ako aj maransky, so škoricovou škrupinkou.

Araukany sú dosť životaschopné, resp. lietavé. Stalo sa nám, že keď sme ich v domnení večer zatvorili, ráno vždy boli vypustené. "Ako sa dostali von?", vravel si Jaro. Tak som si na druhý deň dala načas a prišla ešte za vidna a zistila som, že obe araukany sú už pekne pripravené na spánok hore na broskyni, dva metre nad zemou. Sú to dobrí letci a plot vysoký do 1,5 metra pre nich nestačí. Teraz sa len modlím, aby nabudúcu sezónu mal Jaro na broskyni veľa kvetných pukov. Všimla som si totiž, že sliepky počas sedenia na strome z nudy kmásali okolo seba puky aj listy jedna radosť. :-)

araukana tmavá, 

A vajcia?



maransky, 



1 komentár:

  1. Ja som videla taká farebná vajíčka u susedov a dosť ma to zaujalo. Je to zaujímavé, keď nie sú vajíčka len hnedá. Pre mňa je výhra, keď sa mi, alebo skôr sliepkam, podarilo zobrať biele vajíčko :-D . To mi úplne stačilo. Hlavne pred Veľkou nocou to bolo super :-D . Aj klasická hnedá vajíčka sú ale super. Hlavne, že sú domáce. Sliepkam stačí len kvalitné krmivo , voda a výbeh a tak pekne sa vám za tú starostlivosť odvďačí :-) .

    OdpovedaťOdstrániť